Projektit
Tutkimushankkeet | Opettajien täydennyskoulutus
Hankkeista
Utopiaryhmän tutkimus ja kehitystyö toteutuu usean eri projektin kautta, jotka toteutetaan Helsingin yliopiston, Itä-Suomen yliopiston ja Oulun yliopiston yhteistyönä. Tutkimuksen lisäksi ryhmä osallistuu kansalaisjärjestöjen koordinoimiin opettajien täydennyskoulutus -projekteihin. Tutkimusta tehdään usealla paikkakunnalla.
Konkreettisten utopioiden pedagogiikka: Nuorten toimijuus ja ilmastoaktivismi opetuksessa
Tutkimushankkeen tavoitteena on tutkia ja kehittää yläkoulujen ja lukioiden pedagogisia keinoja vastata nuorten ilmastoahdistukseen sekä tukea nuorten yhteiskunnalista aktiivisuutta ja toimia kestävän tulevaisuuden hyväksi. Hankkeessa tutkitaan myös nuorten toimijuuden kehittymistä ja sen reunaehtoja. Tutkimus toteutetaan yhteistyössä opettajien, kansalaisjärjestöjen sekä nuorten ilmastoaktivistien kanssa. Opettajat toteuttavat tutkijan ja kansalaisjärjestöjen tukemina ilmastoaktivismia ja kestävää kehitystä käsittelevän kurssin.
- Tutkimuksen johtaja: Antti Rajala (PI)
- Projektin kesto: 2020-2023
- Rahoittajat: Suomen Akatemia, Maj ja Tor Nesslingin säätiö.
- Projektin toteutuspaikat: Oulun yliopisto (2020-2022), Itä-Suomen yliopisto (2022-2023), Helsingin yliopisto (2020-2023)
- Yhteistyökumppanit: Lempäälän lukio, Joutsenon opisto, Otaniemen Lukio, Parolan lukio, Ruusuvuoren koulu, Tikkurilan lukio, Kudelma-verkosto, FEE Suomi, Fingo
- Ohjausryhmä: Moises Esteban-Guitart (Gironan yliopisto), Kris Gutiérrez (Berkeleyn yliopiston), Alfredo Jornet (Oslon yliopisto), Anna Stetsenko (City University of New York)
Utopia-laboratorio: edistämässä yhteisöllistä ja sukupolvien välistä oppimista kestävän tulevaisuuden hyväksi
Tutkimusprojekti kysyy, miten kunnissa voidaan edistää nuorten ja aikuisten välistä yhteisöllistä ja sukupolvien välistä oppimista ja kansalaisvaikuttamista nykyisessä yhteiskunnallisessa tilanteessa, jossa ihmiskunta on ylittämässä planetaarisia rajoja. Tutkimus tuo keskusteluun ”konkreetin utopian” käsitteen, jolla tarkoitetaan uusia rohkeita avauksia ja kokeiluja vaihtoehtoisen ja kestävän elämäntavan edistämiseksi oppilaitoksissa ja laajemmin yhteiskunnassa.
Projektilla on seuraavat tavoitteet
1) Suunnitella yhdessä vaihtoehtoisia sosiaalisia infrastruktuureja, jotka tukevat konkreettien utopioiden visiointia ja toteuttamista osana koulutusta
2) Kehittää teoreettista ja empiiristä ymmärrystä ylisukupolvisesta oppimisesta, kun rakennetaan ekologisesti ja sosiaalisesti kestävää tulevaisuutta kunnissa
3) Edistää empiiriseen tutkimuksen perustuvaa ymmärrystä oppimisen eettisistä ja poliittisista puolista
4) Kehittää opiskelijoiden ja käytännön toimijoiden kanssa kestävä ja skaalautuva malli, jonka avulla voidaan tukea koulujen työtä kestävän tulevaisuuden edistämiseksi
- Tutkimuksen johtaja: Antti Rajala (PI)
- Projektin kesto: 2022-2027
- Rahoittaja: Itä-Suomen yliopisto
- Projektin toteutuspaikka: Itä-Suomen yliopisto
Global Responsibility to Act Sustainably as Students
The project takes a critical perspective on how students form values relating to internationalisation. Focussing on participatory approaches, it will identify what competencies are needed for global responsibility, how students’ agency manifests and whether non-Western and non-anthropocentric approaches can help to reimagine global responsibility & sustainability in higher education.
- Tutkimuksen johtajat: Elina Lehtomäki (PI), Antti Rajala (Co-PI), Katri Jokikokko (Co-PI)
- Projektin kesto: 2022-2025
- Rahoittaja: Eudaimonia instituutti (Oulun yliopisto)
- Projektin toteutuspaikka: Oulun yliopisto
Transformer 2030 – Tulevaisuuden tekijät
Opettajien täydennyskoulutushanke
Transformer 2030 – Tulevaisuuden tekijät -hanke edisti varhaiskasvattajien ja peruskoulujen, lukioiden, ammatillisen koulutuksen, taiteen perusopetuksen sekä vapaan sivistystyön opettajien sisällöllistä ja pedagogista osaamista kestävän tulevaisuuden ja kestävien elämäntapojen sisältöteemoista sekä globaalikasvatuksesta. Hanke oli jatkoa Transformer 2030 –opettajat kestävän kehityksen muutosagentteina -hankkeelle, mutta koulutuksiin pystyi osallistua, vaikka ei olisi osallistunut edelliseen koulutukseen.
- Projektin johto ja koordinaatio: Fingo
- Projektin kesto: 2020-2021
- Rahoittaja: Opetushallitus
Transformer 2030 - Kestävyysosaajat
Opettajien täydennyskoulutushanke
Hanke edistää opettajien sisällöllistä ja pedagogista osaamista kestävän elämäntavan eri sisältökokonaisuuksista globaalikasvatuksen näkökulmasta. Hankkeessa korostetaan systeemistä lähestymistapaa kestävyyteen kulttuuris-ekologisen lähestymistavan kautta sekä ekososiaalisen sivistyksen ja arvomaailman merkitystä vastuullisen toiminnan kannalta. Hankkeessa hyödynnetään järjestöjen materiaaleja ja asiantuntemusta kestävän kehityksen ja globaalikasvatuksen teemoista sekä uudistavan oppimisen teoriaa, kulttuuris-ekologista lähestymistapaa kestävään elämäntapaan sekä tutkimusta arvoista, tunteiden rakentumisesta ja niiden käsittelystä dialogin kautta. Projektityönä toteutetaan kestävää elämäntapaa edistävä kokonaisuus omassa työssä koulutuksen aikana opittua soveltaen ja pohditaan yhdessä, miten osallistujat voisivat edistää koulutuksen antia myös oppilaitoksensa toimintakulttuurissa.
- Projektin johto ja koordinaatio Fingo
- Projektin kesto: 2022-2023
- Rahoittaja: Opetushallitus
Globaalin sivistyksen edelläkävijät
Kehityshanke
Hankkeessa tarkasteltiin sivistyksen ja kasvatuksen roolia kestävän ja globaalisti oikeudenmukaisen tulevaisuuden rakentamisessa. Tavoitteena oli vahvistaa sivistys-, kasvatus- ja järjestöalan osaajien verkostoitumista, vertaisoppimista ja taitoja edistää toiminnassaan YK:n Agenda 2030 alatavoitteen 4.7:n mukaista oppimista. Samalla haluttiin tunnistaa ja välittää eteenpäin innostavia keinoja, joiden avulla motivoida globaaliin vastuuseen ja aktiiviseen kansalaisuuteen.
- Projektin johto ja koordinaatio: Fingo
- Projektin kesto: 2021-2022
- Rahoittaja: Sitra