Julkaisut

Tieteelliset julkaisut | Ammattikasvattajille

Tieteelliset julkaisut

Rajala, A., Cole, M., & Esteban-Guitart, M. (2023). Utopian methodology: Researching educational interventions over multiple timescales. Journal of the Learning Sciences. Verkkojulkaisu →

Rajala, A., Jornet, J., & Accioly, I. (2023).  Utopian methodologies to address the social and ecological crises through educational research. In C. Damsa, A. Rajala, G. Ritella, & Brower, J. (Eds.), Re-theorizing learning and research methods in learning research, New Perspectives on Learning and Instruction, London: Routledge.

Lakkala, K. & Rajala, A. (2023). Utopiapedagogiikan avulla opitaan, miten asiat voisivat olla. [With utopia pedagogy one learns how things could be]. Kasvatus,  54(3), 288-292.

Hilppö, J., & Rajala, A. (2023). Children’s and Youth’s Civic Projects and Responsible Agency. In A. Sannino & N. Hopwood (Eds.), Agency and transformation: motives, mediation and motion. Cambridge University Press. Verkkojulkaisu →

Esteban-Guitart, M., Rajala, A., & Cole, M. (2023). Expanding cycles of collaboration and critical inquiry in utopian methodology. The 360 Education Alliance case. Qualitative Research in Education, 12(1),25-51.Verkkojulkaisu →

Suhonen, R., Rajala, A., Cantell, H., Kallioniemi, A. (2023). From training workers to educating global citizens: how teachers view their opportunities of addressing controversial global issues in vocational education. Journal of Vocational Education & Training. Verkkojulkaisu → 

Bang, M., Booker, A., Gomez, M., González, R., Mirra, N., Patel, L., Rajala, A., Rogers, C., Tachine, A., Thomas, E., Toliver, S., Vossoughi, S., & Kitundu, A., (2023). Interlude II: Imagining worlds. Journal of the Learning Sciences. Verkkojulkaisu →

Rajala, A, Cantell, H., Haapamäki, K., Saariaho, A., Sorri, M., & Taimela I. (2023). Engaging with the political in learning: Possible futures, learning, and agency in the Anthropocene. In P. Patrick (Ed.), How People Learn in Informal Science Environments (pp. 99-117). Springer.
Verkkojulkaisu → 

Power, A., Zittoun, T., Akkerman, S., Wagoner, B., Cabra, M., Cornish, F., Hawlina, H., Heasman, B., Mahendran, K., Psaltis, C., Rajala, A. & Gillespie, A. (2023). Social Psychology of and for world-making. Personality and Social Psychology Review. Verkkojulkaisu → 

Suhonen, R., Cantell, H., Rajala A., Kallioniemi, A. (2022). Opettajien näkemyksiä globaalien aiheiden käsittelystä toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa Suomessa [Teachers’ views on dealing with global issues in vocational education]. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 24(4), 46–63. Verkkojulkaisu →

Rajala, A., Tasajärvi, A., Holmström, A. C., & Cantell, H. (2022). Transformer 2030 Tulevaisuuden tekijät: Kestävän tulevaisuuden edistäminen konkreettien utopioiden pedagogiikan avulla. [Transformer 2030 Future makers: Promoting sustainable future with the pedagogy of concrete utopias]. Kasvatus & Aika,16(3), 124-132. Verkkojulkaisu →

Nieminen, T., Rajala, A., Soinnunmaa, P. (2022). Ilmastotoimijuuden edistäminen utopiapedagogiikan avulla. [Fostering climate agency through utopia pedagogy]. In T. Halonen, K. Korhonen-Kurki, J. Niemelä, & J. Pietikäinen (Eds.,) Kestävyyden avaimet: Kestävyystieteen keinoin ihmisen ja luonnon yhteiseloon. Gaudeamus. Verkkojulkaisu →  

Rajala, A., Lehtinen, J., Lehtomäki, E., Soinnunmaa, P., Sorri, M., Suhonen, R., & Soinnunmaa, P. (2021). Nuorten kansalaisvaikuttamisen edistäminen konkreettien utopioiden pedagogiikan avulla. [Promoting youth civic activism: Pedagogy of concrete utopias] Kasvatus ja Aika, 15(3–4), 410–424. Verkkojulkaisu →  

Rajala, A. (2021). Book review of Utopia as method: the imaginary reconstitution of society, by R. Levitas. Mind, Culture, & Activity, 28(1), 82-88. Verkkojulkaisu → 

Ahola, P. (2021). “Me halutaan sanoo, et nyt on pakko” – Nuoret ilmastoaktiivisina kansalaistoimijoina. ”We want to say that now we have to do it – Young people as climate active civic actors. Pro gradu -työ. Itä-Suomen yliopisto. Verkkojulkais

Ammattikasvattajille

Kurenlahti, E., & Rajala, A. (hyväksytty julkaistavaksi). Ilmastosoturit: Toiminta ilmaston hyväksi lääkkeenä ilmastoahdistukseen. Duodecim.

Rajala, A., Haapamäki, K., & Saariaho, K. (2022). Kansalaisaktivismia utopiapedagogiikan avulla. Nature – Biologian ja maantieteen opettajien liiton julkaisuVerkkojulkaisu →

Rajala., A., & Hjerppe, H. (2021). Utopiapedagogiikka. [utopia pedagogy] Osio verkkokurssilla Transformer 2030 – Tulevaisuuden tekijät. Fingo. Verkkojulkaisu → 

Rajala, A., & Virtanen, S. (2021). Radikaali toivo utopiapedagogiikan tavoitteena [Radical hope as the goal of utopia pedagogy].  Ympäristökasvatus – Teema 2021. Verkkojulkaisu → 

Rajala, A. (2021). Miten oppilaitokset voivat tukea nuorten toimia ilmaston hyväksi? [How can schools support youth’s actions for the environment?]. Kommenttipuheenvuoro. Versus-lehti. Verkkojulkaisu →