Projektit

Tutkimushankkeet | Opettajien täydennyskoulutus

Hankkeista

Utopiaryhmän tutkimus ja kehitystyö toteutuu usean eri projektin kautta, jotka toteutetaan Helsingin yliopiston, Itä-Suomen yliopiston ja Oulun yliopiston yhteistyönä. Tutkimuksen lisäksi ryhmä osallistuu kansalaisjärjestöjen koordinoimiin opettajien täydennyskoulutus -projekteihin. Tutkimusta tehdään usealla paikkakunnalla.

Konkreettisten utopioiden pedagogiikka: Nuorten toimijuus ja ilmastoaktivismi opetuksessa

Tutkimushankkeen tavoitteena on tutkia ja kehittää yläkoulujen ja lukioiden pedagogisia keinoja vastata nuorten ilmastoahdistukseen sekä tukea nuorten yhteiskunnalista aktiivisuutta ja toimia kestävän tulevaisuuden hyväksi. Hankkeessa tutkitaan myös nuorten toimijuuden kehittymistä ja sen reunaehtoja. Tutkimus toteutetaan yhteistyössä opettajien, kansalaisjärjestöjen sekä nuorten ilmastoaktivistien kanssa. Opettajat toteuttavat tutkijan ja kansalaisjärjestöjen tukemina ilmastoaktivismia ja kestävää kehitystä käsittelevän kurssin.

Utopia-laboratorio: edistämässä yhteisöllistä ja sukupolvien välistä oppimista kestävän tulevaisuuden hyväksi

Tutkimusprojekti kysyy, miten kunnissa voidaan edistää nuorten ja aikuisten välistä yhteisöllistä ja sukupolvien välistä oppimista ja kansalaisvaikuttamista nykyisessä yhteiskunnallisessa tilanteessa, jossa ihmiskunta on ylittämässä planetaarisia rajoja. Tutkimus tuo keskusteluun ”konkreetin utopian” käsitteen, jolla tarkoitetaan uusia rohkeita avauksia ja kokeiluja vaihtoehtoisen ja kestävän elämäntavan edistämiseksi oppilaitoksissa ja laajemmin yhteiskunnassa.

Projektilla on seuraavat tavoitteet
1) Suunnitella yhdessä vaihtoehtoisia sosiaalisia infrastruktuureja, jotka tukevat konkreettien utopioiden visiointia ja toteuttamista osana koulutusta
2) Kehittää teoreettista ja empiiristä ymmärrystä ylisukupolvisesta oppimisesta, kun rakennetaan ekologisesti ja sosiaalisesti kestävää tulevaisuutta kunnissa
3) Edistää empiiriseen tutkimuksen perustuvaa ymmärrystä oppimisen eettisistä ja poliittisista puolista
4) Kehittää opiskelijoiden ja käytännön toimijoiden kanssa kestävä ja skaalautuva malli, jonka avulla voidaan tukea koulujen työtä kestävän tulevaisuuden edistämiseksi

Global Responsibility to Act Sustainably as Students

The project takes a critical perspective on how students form values relating to internationalisation. Focussing on participatory approaches, it will identify what competencies are needed for global responsibility, how students’ agency manifests and whether non-Western and non-anthropocentric approaches can help to reimagine global responsibility & sustainability in higher education.

Transformer 2030 – Tulevaisuuden tekijät

Opettajien täydennyskoulutushanke

Transformer 2030 – Tulevaisuuden tekijät -hanke edisti varhaiskasvattajien ja peruskoulujen, lukioiden, ammatillisen koulutuksen, taiteen perusopetuksen sekä vapaan sivistystyön opettajien sisällöllistä ja pedagogista osaamista kestävän tulevaisuuden ja kestävien elämäntapojen sisältöteemoista sekä globaalikasvatuksesta. Hanke oli jatkoa Transformer 2030 –opettajat kestävän kehityksen muutosagentteina -hankkeelle, mutta koulutuksiin pystyi osallistua, vaikka ei olisi osallistunut edelliseen koulutukseen.

Transformer 2030 - Kestävyysosaajat

Opettajien täydennyskoulutushanke

Hanke edistää opettajien sisällöllistä ja pedagogista osaamista kestävän elämäntavan eri sisältökokonaisuuksista globaalikasvatuksen näkökulmasta. Hankkeessa korostetaan systeemistä lähestymistapaa kestävyyteen kulttuuris-ekologisen lähestymistavan kautta sekä ekososiaalisen sivistyksen ja arvomaailman merkitystä vastuullisen toiminnan kannalta. Hankkeessa hyödynnetään järjestöjen materiaaleja ja asiantuntemusta kestävän kehityksen ja globaalikasvatuksen teemoista sekä uudistavan oppimisen teoriaa, kulttuuris-ekologista lähestymistapaa kestävään elämäntapaan sekä tutkimusta arvoista, tunteiden rakentumisesta ja niiden käsittelystä dialogin kautta. Projektityönä toteutetaan kestävää elämäntapaa edistävä kokonaisuus omassa työssä koulutuksen aikana opittua soveltaen ja pohditaan yhdessä, miten osallistujat voisivat edistää koulutuksen antia myös oppilaitoksensa toimintakulttuurissa.

Globaalin sivistyksen edelläkävijät

Kehityshanke

Hankkeessa tarkasteltiin sivistyksen ja kasvatuksen roolia kestävän ja globaalisti oikeudenmukaisen tulevaisuuden rakentamisessa. Tavoitteena oli vahvistaa sivistys-, kasvatus- ja järjestöalan osaajien verkostoitumista, vertaisoppimista ja taitoja edistää toiminnassaan YK:n Agenda 2030 alatavoitteen 4.7:n mukaista oppimista. Samalla haluttiin tunnistaa ja välittää eteenpäin innostavia keinoja, joiden avulla motivoida globaaliin vastuuseen ja aktiiviseen kansalaisuuteen.